Forum : Déclassement

Un grand nombre de réacteurs nucléaires mis en service avant les années 1980 partout au monde atteindront la fin de leur durée de vie utile dans les prochaines décennies.

Le déclassement nucléaire désigne les mesures prises pour mettre hors service définitivement une installation ou un site nucléaire de manière à assurer la santé et la sécurité des personnes et à protéger l’environnement. Les activités de déclassement doivent satisfaire aux exigences des politiques nationales et du cadre réglementaire de la sûreté.

Les politiques nationales sur la gestion des déchets et le déclassement prévoient souvent des éléments qui peuvent influencer le choix de la stratégie de déclassement (déclassement immédiat, déclassement différé et déclassement in situ) et avoir une incidence sur le calendrier, l’infrastructure et l’environnement et avoir des répercussions socio-économiques. 

Au Canada, les propriétaires de déchets doivent financer et gérer le déclassement de leurs installations et prendre toutes les mesures de gestion des déchets applicables.

Avant de participer à la discussion, veuillez lire les lignes directrices sur la modération du site Web de mobilisation en matière de gestion des déchets radioactifs et sur la publication de commentaires.

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1. Selon vous, quelles sont les considérations générales qui devraient influencer le choix de la stratégie de déclassement par les exploitants nucléaires et qui devraient être un élément de la politique en matière de déchets radioactifs du Canada?

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2. De quelle façon la politique du Canada devrait-elle viser l’établissement d’objectifs finaux pour le déclassement?

Veuillez lire le document de travail (PDF, 772 ko)

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Commentaires

Portrait de Ole Hendrickson
Ole Hendrickson
jan 29, 2021 - 16:06

The discussion paper states:

"In-situ decommissioning cannot be considered a reasonable decommissioning option for planned decommissioning of... future nuclear facilities... where removal is possible and practicable.”

This raises questions: "Is removal of proposed small modular reactor (SMR) designs – such as the MMR proposal at Chalk River or the ARC-100 and Moltex proposals in New Brunswick "possible and practicable" after shut-down? Does Canada’s nuclear regulator intend to include removal costs in the “financial guarantee” for decommissioning? Or is the plan to dispose of them “in-situ” (on-site) - rather than at an NWMO repository)?

The paper goes on to state:

“In-situ decommissioning may be considered a solution… for legacy sites."

The IAEA’s General Safety Requirements document, Decommissioning of Facilities, says that in-situ decommissioning (also known as entombment) “is not considered a decommissioning strategy and is not an option in the case of planned permanent shutdown. It may be considered a solution only under exceptional circumstances (e.g. following a severe accident).” The 2019 IAEA review of Canada’s nuclear safety framework calls for “revising… current and planned requirements in the area of decommissioning to align with the IAEA guidance that entombment is not considered an acceptable strategy for planned decommissioning of existing NPPs and future nuclear facilities.”

As in-situ decommissioning is not an option according to the IAEA’s safety requirements, it should be removed from the list of options in the discussion paper. The discussion paper should state that in-situ decommissioning is not an option for “legacy sites” or “future nuclear facilities.”

"Prompt” and “deferred” decommissioning - dismantling and removal of nuclear facilities- are the only options deemed acceptable by the IAEA. These are the only options that should be included in Canadian policy. Nuclear reactors are water-cooled and built near major water bodies. Their wastes must be isolated and contained in a facility located AWAY from major water bodies.

Policy should identify “prompt” decommissioning as the preferred option, and should discuss why prompt decommissioning is preferred, and under what circumstances decommissioning might need to be deferred. It should note that one such circumstance is that a suitable waste management facility is lacking. Canadian decommissioning policy should include development of a long-term decommissioning waste management facility so that decommissioning can be carried out promptly and is not deferred indefinitely.

Canada's decommissioning policy should require accurate estimates of funding required for decommissioning of nuclear facilities and for long-term management of decommissioning wastes. It should address financial guarantees and acknowledge the need to ensure that adequate funding is available so the burden does not fall upon future generations of taxpayers.

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